W 2012 r. administracja prezydenta Obamy wprowadziła standardy dla firm motoryzacyjnych, aby do 2025 r. osiągnąć średnią zużycia paliwa na poziomie 54,5 mil na galon. Aby pomóc w osiągnięciu tego celu, producenci wprowadzili szereg unowocześnionych technologii, takich jak Auto-Start/Stop. Jednak coraz częściej pojawiają się obawy, czy funkcja Auto-Start/Stop nie powoduje zużycia elementów silnika.
W tym bezstronnym opracowaniu sprawdzamy, jak działa układ Auto-Start/Stop i czy może on uszkodzić silnik. Wyniki mogą Cię zaskoczyć.
Nie ma dowodów na to, że automatyczny start/stop zużywa rozrusznik lub inne części silnika szybciej niż zwykle. System działa tylko wtedy, gdy silnik jest gorący, a więc gdy bardzo łatwo go uruchomić. Niektóre silniki uruchamiają się prawie wyłącznie dzięki sprężaniu.
To jest krótka odpowiedź na Twoje pytanie, a aby uzyskać bardziej szczegółową odpowiedź zawierającą więcej faktów, czytaj dalej:
Spis treści pokaż Co to jest technologia Auto-Start/Stop? Jak działa funkcja Auto-Start/Start? Czy funkcja Auto-Start/Stop jest szkodliwa dla silnika lub rozrusznika? Jak wyłączyć technologię Auto-Start/Stop?Co to jest technologia Auto-Start/Stop?
Gdy samochód zatrzyma się całkowicie na światłach lub znaku drogowym, funkcja Auto-Stop/Start wyłączy tymczasowo silnik. Gdy będziesz gotowy do ponownego ruszenia, system automatycznie uruchomi się ponownie.
Osoby, które spędzają większość czasu dojeżdżając do pracy na autostradzie, mogą nawet nie zauważyć zalet tej technologii związanych z oszczędnością paliwa. Jednak osoby dojeżdżające do pracy w mieście, które często zatrzymują się i ruszają, zauważą ogromną zmianę w zużyciu paliwa przez samochód, nawet do pięciu procent więcej.
Jak działa system Auto-Stop/Start?
Systemy Auto-Stop/Start pochodzą od kilku różnych producentów, z których największym dostawcą jest Denso. Firma ta dostarcza technologię Auto-Stop/Start wszystkim amerykańskim producentom: Audi, Volvo, Fiat, Toyota, Hyundai i Land Rover.
Ten zaawansowany system wykrywa, kiedy pojazd się zatrzymuje. Czujniki informują go, że pedał hamulca jest wciśnięty, a obroty silnika spadły, dzięki czemu system wie, że należy go uruchomić.
Układ wyłącza silnik i rozłącza skrzynię biegów. Gdy kierowca zdejmie nogę z hamulca, silnik zostanie uruchomiony ponownie, a skrzynia biegów będzie pracować na biegu. Chociaż technologia ta wykorzystuje rozrusznik do uruchomienia silnika, w cały proces zaangażowanych jest więcej elementów.
Podczas chwilowego zatrzymania silnika wszystkie akcesoria w pojeździe pracują normalnie. Podczas tego procesu nie zauważysz żadnej różnicy w działaniu klimatyzacji, wycieraczek czy radia.
Czy funkcja Auto-Start/Stop jest szkodliwa dla silnika lub rozrusznika?
Największą formą zużycia silnika samochodu jest jego rozruch. Jednak to właśnie rozruch zimnego silnika powoduje największe zużycie. Uruchomienie silnika po wielu godzinach lub dniach nieużywania przypomina włożenie zimnego kubka do garnka z wrzącą wodą, z tą różnicą, że uszkodzenie nie następuje tak spontanicznie.
Gdy korzystasz z systemu Auto-Start/Stop, silnik samochodu nie jest zimny. Silnik pracował jeszcze kilka sekund temu i uruchomi się ponownie, gdy jest jeszcze rozgrzany. Ponadto system posiada zabezpieczenia na wypadek, gdyby temperatura silnika zaczęła spadać. Technologia ta uruchamia samochód, zanim znajdzie się on w strefie zagrożenia, o ile kluczyk nadal znajduje się w stacyjce.
Ponadto producenci zaczęli umieszczać w silniku łożyska, które są w stanie wytrzymać 250 000-300 000 cykli rozruchu, w porównaniu z poprzednimi 100 000 cykli. Również inne części zostały zmodernizowane, aby dostosować je do nowej technologii.
Oczywiście, technologia wciąż się rozwija. Dostawcy wciąż znajdują sposoby na udoskonalenie systemu Auto-Start/Stop, tworząc lepsze metody i bardziej wydajne urządzenia. Na przykład Mazda stosuje technologię i-Stop, która w ogóle nie opiera się na rozruszniku. Zamiast tego wykorzystuje spalanie w silniku, aby wprawić samochód w ruch. Kiedy kierowca zwalnia pedał hamulca, wtryskiwacz paliwa w jednym z cylindrów zapala się, zapalając świecę zapłonową, co powoduje uruchomienie silnika dzięki procesowi spalania, a nie zużyciu rozrusznika elektrycznego.
Mimo to w Internecie można znaleźć wiele osób, które twierdzą, że funkcja Auto-Start/Stop jest szkodliwa dla silnika. Oczywiście wiele z tych osób nie jest ekspertami i nie ma nic na dowód. Dopóki nie zostaną przedstawione dowody wskazujące na to, że jest inaczej, można bezpiecznie założyć, że nowoczesne pojazdy są odporne na działanie technologii Auto-Start/Stop.
Jak wyłączyć technologię Auto-Start/Stop?
Jeśli pojazd jest wyposażony w system Auto-Start/Stop, istnieje sposób na jego ręczne wyłączenie. W wielu przypadkach wystarczy nacisnąć przycisk, aby dezaktywować tę technologię.
Przed wyłączeniem systemu Auto-Start/Stop należy pamiętać, że może to spowodować zmniejszenie zużycia paliwa nawet o pięć procent. Ponadto system trzeba będzie wyłączać ręcznie przy każdym uruchomieniu pojazdu, ponieważ producenci nie stworzyli sposobu na trwałe wyłączenie systemu.
Jeśli jeździsz samochodem sportowym z trybem sportowym lub dynamicznym, przełączenie pojazdu w te ustawienia spowoduje automatyczne wyłączenie systemu Auto-Start/Stop. W takim przypadku kierowca prawdopodobnie nie przejmuje się zbytnio oszczędnością paliwa i dąży do uzyskania jak najlepszych osiągów.
Jeśli to możliwe, najlepiej jest pozostawić funkcję automatycznego startu i zatrzymania włączoną, nie tylko po to, aby zaoszczędzić na pompie paliwowej, ale także aby zmniejszyć emisję zanieczyszczeń do atmosfery. Czy nie chcesz przyczynić się do ratowania naszej Ziemi?