Elektromagnesy zmiennych faz rozrządu (VVT) lub tak zwane olejowe zawory regulacyjne są jedną z największych innowacji w przemyśle motoryzacyjnym.
Pomagają one silnikom spalinowym w zwiększeniu osiągów i wydajności.
Niestety, solenoidy VVT mogą również ulegać awariom, co może skutkować kosztownymi naprawami.
W tym artykule omówimy typowe objawy uszkodzenia cewki VVT, jej umiejscowienie oraz koszt wymiany w przypadku konieczności jej wymiany. Zacznijmy od krótkiego przeglądu najczęściej występujących objawów:
Najczęstszym objawem uszkodzenia cewki VVT lub zaworu sterującego olejem jest zapalenie się kontrolki "check engine" na desce rozdzielczej. Mogą również pojawić się problemy z osiągami, takie jak nierówna praca na biegu jałowym, nierówne przyspieszanie, zwiększone zużycie paliwa lub niska moc silnika.
Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 5 najczęstszych objawów uszkodzenia cewki zmiennych faz rozrządu (VVT Solenoid).
Zawartość pokaż Objawy uszkodzonego zaworu sterującego olejem (cewki VVT) 1. Zapalenie się kontrolki Check Engine 2. Nierówna praca na biegu jałowym 3. Nierównomierne przyspieszanie 4. Zwiększone zużycie paliwa 5. Niskie osiągi silnika Działanie cewki VVT Lokalizacja cewki VVT Koszt wymiany cewki VVTUszkodzony zawór kontroli oleju (cewka VVT) Objawy
1. Zapalenie się kontrolki Check Engine
Za pomocą elektronicznej jednostki sterującej (ECU), w którą wyposażone są współczesne samochody, można wykryć wszelkie nietypowe działania w pojeździe za pomocą lampki kontrolnej silnika.
Jednostka sterująca ECU porównuje i zgłasza wszelkie zdarzenia występujące w samochodzie. Jeśli któraś z aktualnych sytuacji jest niezgodna z predefiniowanymi wartościami, zapala się kontrolka check engine.
W rezultacie, gdy cewka VVT nie działa prawidłowo, na desce rozdzielczej zapali się kontrolka check engine.
2. Niska prędkość obrotowa na biegu jałowym
Cewka VVT reguluje rozrząd wałka rozrządu, gdy samochód pracuje na biegu jałowym. Dzieje się tak dlatego, że bieg jałowy powinien być jak najbardziej płynny. Bardzo opóźniony rozrząd utrudnia silnikowi pracę bez spadku obrotów i zgaśnięcia.
Jeśli zauważysz dziwne problemy z pracą silnika na biegu jałowym, może to być spowodowane uszkodzeniem cewki VVT.
3. Nierównomierne przyspieszanie
Głównym zadaniem cewki VVT jest regulacja rozrządu wałka rozrządu w celu zapewnienia efektywnej i płynnej pracy silnika przy różnych prędkościach obrotowych. Awaria cewki może spowodować nierównomierne przyspieszanie, a nawet przerwanie zapłonu podczas przyspieszania.
W przypadku nierównomiernego przyspieszania i pojawienia się komunikatu "check engine" na desce rozdzielczej, przyczyną może być uszkodzony zawór VVT.
4. Zwiększone zużycie paliwa
Cewka zaworu VVT zarządza czasem otwarcia i zamknięcia zaworów w celu zapewnienia efektywnego zużycia paliwa.
Dlatego każda usterka cewki VVT z pewnością spowoduje zmniejszenie zużycia paliwa. Jeśli więc zauważysz znaczny spadek lub wzrost średniego zużycia paliwa oraz zapach niespalonego paliwa, jest bardzo prawdopodobne, że czujnik zmiennych faz rozrządu jest uszkodzony.
5. Niskie osiągi silnika
Cewka VVT została zaprojektowana w celu zwiększenia mocy przy wyższych prędkościach obrotowych przy jednoczesnym utrzymaniu stałych osiągów silnika przy niższych prędkościach obrotowych. Dlatego uszkodzona cewka VVT może spowodować znaczny spadek osiągów, jeśli nie będzie wyprzedzać wałka rozrządu podczas przyspieszania.
Działanie cewki VVT
Prawie wszystkie nowoczesne samochody wykorzystują technologię VVT w celu poprawy osiągów i oszczędności paliwa. Cewka VVT pomaga silnikom w zmianie rozrządu zaworów, zapewniając najwyższe osiągi bez utraty właściwości jezdnych przy niższych prędkościach obrotowych.
Elektroniczne zasady elektromagnetyzmu w postaci zaworu elektromagnetycznego sterują przepływem oleju do wałków rozrządu. Jednostka sterująca silnika wysyła zasilanie i masę do cewki VVT, gdy nadchodzi czas otwarcia cewki i regulacji faz rozrządu.
Położenie cewki VVT
Cewka VVT jest prawie zawsze umieszczona w głowicy cylindra w pobliżu wałków rozrządu. Najczęściej znajduje się ona po stronie ssącej, ponieważ w większości modeli samochodów układ VVT jest instalowany tylko na wałku rozrządu ssącym.
Jeśli układ VVT jest zainstalowany także na wałku rozrządu zaworów wydechowych, mogą występować dwa elektromagnesy VVT.
W niektórych modelach samochodów cewka VVT znajduje się po wewnętrznej stronie pokrywy zaworów, co zdecydowanie utrudnia dostęp do niej.
Koszt wymiany cewki VVT
Średni koszt wymiany cewki VVT wynosi od 100 do 500 USD. W zależności od modelu samochodu można spodziewać się kosztów robocizny w wysokości 50-300 USD, a sama część kosztuje od 50-300 USD.
W przypadku cewek VVT istnieje duże zróżnicowanie cenowe w zależności od posiadanego samochodu. W niektórych modelach samochodów trzeba rozebrać połowę silnika, w innych można ją wymienić w ciągu 5 minut. Szczegółowe informacje można znaleźć w instrukcji naprawy.