Trwa ładowanie proszę czekać ...

Alternator nie ładuje? (Oto jak to naprawić)

26 marca 2022

Wiele osób zakłada, że akumulator samochodowy jest jedyną rzeczą, która zasila wszystkie podzespoły elektryczne w samochodzie.

Nie jest to jednak prawdą. Alternator odgrywa istotną rolę w zasilaniu układu AC samochodu, ładowaniu akumulatora i zapłonie.

Gdy alternator jest uszkodzony, energia z akumulatora szybko się rozładowuje, a samochód staje w miejscu. Co może być przyczyną uszkodzenia alternatora i zaprzestania ładowania akumulatora?

Najczęstszym powodem, dla którego alternator nie ładuje akumulatora, są zużyte szczotki węglowe lub uszkodzony sam alternator. Może to być również spowodowane przepalonym bezpiecznikiem lub złym podłączeniem przewodów. Jeśli pasek serpentynowy został zerwany, alternator oczywiście również nie będzie ładował akumulatora.

Skoro znasz już najczęstsze przyczyny, zapewne chciałbyś poznać je szczegółowo. Poniżej znajduje się lista 5 najczęstszych powodów, dla których alternator nie ładuje akumulatora.

Zawartość show Przyczyny braku ładowania akumulatora przez alternator 1. Zużyte szczotki węglowe lub uszkodzony alternator 2. Uszkodzony pasek serpentynowy 3. Wadliwy bezpiecznik 4. Problem z okablowaniem lub złączami 5. Uszkodzony akumulator samochodowy 6. Błąd modułu sterowania silnikiem Diagnozowanie alternatora, który nie chce ładować

Przyczyny braku ładowania alternatora

1. Zużyte szczotki węglowe lub uszkodzony alternator

Najczęstszą przyczyną braku ładowania akumulatora w Twoim samochodzie jest zużyty lub uszkodzony alternator.

Można ostrożnie uderzać w niego młotkiem, gdy silnik samochodu pracuje, a jednocześnie sprawdzać go multimetrem na akumulatorze, aby zobaczyć, czy napięcie się zmienia.

Jeśli napięcie zmienia się i wraca do normy po lekkim uderzeniu młotkiem, gdy samochód pracuje - szczotki węglowe są zużyte i należy je wymienić w alternatorze lub cały alternator.

Czasami w alternatorze występuje problem elektryczny i nawet jeśli napięcie nie ulega zmianie, może on być uszkodzony.

Inną częstą przyczyną jest uszkodzona płytka diodowa lub regulator napięcia. W większości przypadków do ich wymiany potrzebna jest pewna wiedza o alternatorach.

W starszych samochodach częściej wymieniano części wewnątrz alternatora, takie jak szczotki węglowe, płytka diodowa lub regulator napięcia. Obecnie alternatory są dość tanie i przeważnie bardziej opłaca się wymienić cały alternator.

Jeśli już wymieniłeś alternator na nowy, ale nadal nie ładuje on akumulatora, powinieneś kontynuować czytanie tej listy.

2. Uszkodzony pasek serpentynowy

Bliższa obserwacja alternatora ujawni układ koła pasowego i paska, który służy do przekształcania energii mechanicznej w elektryczną.

Pasek serpentynowy zasila alternator, a jeśli zawiedzie, alternator przestanie działać w momencie, gdy pasek zużyje się i pęknie lub koło pasowe ulegnie uszkodzeniu.

Może się to zdarzyć także wtedy, gdy pasek serpentynowy nie jest prawidłowo napięty. Większość samochodów ma automatyczne napinacze, ale mogą one ulec awarii, dlatego lepiej sprawdzić je dwukrotnie.

Niektóre starsze samochody mają napinacze ręczne i w takim przypadku może być konieczne naprężenie paska serpentynitowego.

Pasek serpentynowy i koła pasowe są często dość łatwe i tanie do wymiany.

3. Wadliwy bezpiecznik

Do dużego przewodu zasilającego alternatora często podłączony jest duży bezpiecznik. Często jest to bezpiecznik 80 A lub więcej i najczęściej znajduje się w skrzynce bezpieczników samochodu we wnęce silnika.

Bezpieczniki przepalają się w wyniku skoku napięcia lub ulegają zużyciu. W takiej sytuacji prąd z alternatora przestaje płynąć. Rozwiązaniem jest sprawdzenie w instrukcji obsługi samochodu, jaki konkretnie bezpiecznik steruje pracą alternatora, i jego wymiana.

W niektórych samochodach można znaleźć jeszcze jeden mały bezpiecznik sterujący pracą alternatora - zwykle jest to bezpiecznik o wartości od 15 A do 20 A.

4. Problemy z okablowaniem lub złączami

Aby alternator działał prawidłowo, zazwyczaj musi być podłączony do 3 lub 4 przewodów. Można znaleźć jeden duży przewód główny oraz dwa lub trzy małe przewody.

Wszystkie te przewody są ważne dla działania alternatora, a jeśli jeden z nich zostanie przerwany, może dojść do utraty funkcji ładowania.

Sprawdź złącza dużego przewodu zasilającego między alternatorem a akumulatorem samochodowym, aby upewnić się, że nie ma tam korozji. Jeśli w którymś miejscu jest uszkodzone połączenie, przewód zwykle staje się ciepły.

Sprawdź lub zmierz te przewody za pomocą multimetru. Pamiętaj, że pomiar nie zawsze jest prawidłowy, ponieważ musisz obciążać przewody, które są w połowie złamane lub mają złe połączenie.

Zwykle na jednym z tych przewodów powinno być 12 V, a drugi idzie do kontrolki akumulatora na desce rozdzielczej. Jeżeli jest jeszcze trzeci przewód, to często idzie on do jednostki sterującej silnika. Aby dokonać prawidłowego pomiaru, należy zapoznać się ze schematem elektrycznym konkretnego modelu samochodu.

5. Uszkodzony akumulator samochodowy

Alternator i akumulator samochodowy współpracują ze sobą. Akumulator samochodowy o bardzo złym stanie może nie poradzić sobie z ładowaniem z alternatora, co spowoduje, że alternator w ogóle nie będzie ładował.

Teoretycznie samochód może być zasilany wyłącznie z alternatora, ale może to powodować silne skoki napięcia i inne dziwne objawy, więc oznacza to, że uszkodzony akumulator samochodowy może również powodować brak ładowania alternatora.

6. Błąd modułu sterowania silnikiem

Samochody są coraz częściej wyposażone w nowoczesną elektronikę. W związku z tym moduł sterowania silnikiem (ECU) steruje większością podzespołów elektrycznych samochodu.

Nowoczesne samochody sterują także alternatorem. W niektórych rzadkich przypadkach może wystąpić problem z modułem sterowania silnikiem, który nie kontroluje ładowania alternatora.

Sprawdź kody usterek za pomocą skanera OBD2, aby ustalić, czy jakaś inna uszkodzona część nie uniemożliwia ładowania alternatora.

W niektórych rzadkich przypadkach może rzeczywiście wystąpić usterka modułu sterującego silnika. Zawsze jednak najpierw należy sprawdzić wszystkie inne możliwe przyczyny.

Diagnozowanie alternatora, który nie chce ładować

Istnieje kilka prostych czynności, które można wykonać, aby sprawdzić działanie alternatora.

  1. Jeśli ładowanie wróci do normy, oznacza to, że szczotki węglowe w alternatorze są zużyte i wymagają wymiany.
  2. Sprawdzić duży przewód zasilający alternator i bezpiecznik, zwykle duży bezpiecznik 40-60 amperowy w pobliżu akumulatora.
  3. Sprawdzić przewód uziemiający między silnikiem a nadwoziem.
  4. Sprawdź pasek serpentynowy i upewnij się, że alternator obraca się razem z silnikiem.
  5. Sprawdź mały przewód zasilający i przewód kontrolki ładowania. Można to zmierzyć multimetrem, ale do prawidłowego wykonania tej czynności może być potrzebny schemat elektryczny i pewne umiejętności z zakresu elektroniki samochodowej.
  6. Możesz zmierzyć zespół diod i regulator napięcia, aby upewnić się, że nie są uszkodzone. Można je wymienić na niektóre alternatory, ale obecnie często cena zakupu nowego alternatora jest taka sama. Od Ciebie zależy, co Ci się bardziej opłaci.